woensdag 12 september 2012

Mijn dagelijks brood Bis

Amai, wat was dat gisteren met de voedselzandloper, seg! Je kon je hoofd nog niet draaien of daar was weer een discussie over het boek.

Het boek is niet wetenschappelijk onderbouwd.
Wetenschappelijke onderzoeken worden uit hun context gehaald
Het is een slecht boek
Het boek citeert flagrante leugens
En tot slot, het is zelfs een gevaarlijk boek.

Wat mij vooral opviel in deze discussie, het is voor of tegen... Je volgt het boek of niet, je eet pasta, of nooit meer, je drinkt veel melk of nooit... Een beetje nuance zou toch wel mogen. Ik volg het boek ook niet helemaal, dat kon u hier al lezen, en geniet nog steeds van mijn dagelijks brood, volle rijst en pasta. 

Maar het boek bevat mijns inziens wel enkele hele goede denkpistes over voeding.  En het kan geen kwaad dat er eens wat vraagtekens worden gezet bij die oude voedingsdriehoek van ons. Vanuit andere, misschien iets alternatievere voedingsleren, zoals de macrobiotiek, wordt al zolang gezegd geen zuivelproducten te gebruiken, onder het motto 'elk zoogdier heeft zijn eigen melk'. Maar geen haan die er toen naar kraaide. Maar nu de grote massa wordt beroerd schiet de hele machinerie in actie. 

En dat is voor mij de grootste verdienste van dit boek, of je het nu volgt of niet. Hij heeft eens goed onze vastgeroeste manier van denken over voedsel door elkaar geschud. En aangezien wij allemaal weldenkende mensen zijn, zien wij nu wel zelf hoe wij hiermee omgaan. We hebben hiervoor geen professor nodig van de UA die ons komt waarschuwen voor een 'gevaarlijk' boek. (En al zeker niet als deze professor zelf in de adviesraad zit van een ander dieet.)

1 opmerking:

  1. Ja, wat een heisa is me dat plots zeg! Dat melk niet zo 'noodzakelijk' en 'gezond' is, dat weten we toch al jaren. Nooit meer brood, rijst, pasta... Beetje heel extreem misschien maar alles met mate moet toch kunnen, en genoeg variatie. En dat groenten en fruit het bijzonderste zijn, dat wisten we toch ook al allemaal dacht ik? Echt, begrijp niets van de heisa maar ik heb het boek dan ook niet gelezen.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen