dinsdag 18 september 2012

Risotto met knolselder en paddenstoelen. Dat smaakt!

Vorige week viel het nieuwe Eva Magazine hier in de bus. Met daarin enkele nieuwe leuke receptjes uit de campagne kook-het-voort die 6 oktober van start gaat.
Zo ook het receptje van Dorien Knockaert van Jongesla; een risotto met knolselder en paddenstoelen. Wat mij vooral aansprak in het receptje was de kikkererwten puree die door de risotto moet worden gemixt. Dat moest ik onmiddellijk proberen. En het moet gezegd, het was een echt succes, zowel bij groot en klein.

Wat heb je nodig:
- 1 ui
- enkele takjes tijm
- mespunt pimenton de la vera (ik gebruikte gewoon piment poeder)
- 250 g risottorijst
- 1/2 glas witte wijn
- +/- 500 ml bouillon
- 200 g paddenstoelen in stukjes (ik gebruikte oesterzwammen)
- 300 g knolselder in dobbelsteentjes
- snuifje gemalen korianderzaad
- 150 gekookte kikkererwten
- 3 el sesamzaad ( ik gebruikte gomasio)
- platte peterselie, olijfolie, zout, peper, citroen

- Doe de knolselder met olijfolie, peper, zout en koriander in een kom. Roer goed om en rooster ze op een bakplaat.

  

- Stoof intussen de ui met wat zout, tijm en pimenton de la vera in olijfolie. Voeg de rijst toe en roerbak tot hij glazig wordt. Voeg de witte wijn toe en pollepel na pollepel de bouillon, tot de rijst gaar is.
- Bak intussen de paddenstoelen.
- Mix de kikkererwten met wat bouillon en een scheut olie tot puree.
- Roer de kikkererwtenpuree onder de risotto en voeg de knolselder en de paddenstoelen toe. Breng op smaak met peper, zout, citroen en olijfolie. Strooi er de peterselie en gomasio op.



Smakelijk!



2 opmerkingen:

  1. Knolselder is an sich gewoon al geweldig, vind ik :-) Mijn aandacht was dus sowieso al getrokken toen ik het tegenkwam in 'mijn' EVA-magazine. De eerstvolgende knolselder die in ons groentepakket zit zal er moeten aan geloven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die knolselder smaakte heerlijk bij het recept. Hopelijk zit hij snel in je groentepakket :)

    BeantwoordenVerwijderen