woensdag 5 september 2012

Oh Oh Quinoa

Quinoa is 'hot' momenteel. En terecht!
Wij noemen dat hier de graantjes van de indianen zodat de kinderen het zouden eten. Want eten zoals een indiaan, wie wil dat nu niet?





De naam quinoa (Kinwa) komt uit het Quechua (de taal van de Inca's) en betekent 'het moedergraan' of 'supergraan'. Maar eigenlijk is het helemaal geen graan (goed nieuws voor zij met een gluten-allergie). Het is een plant, verwant aan de spinazie en de snijbiet. En hij wordt al meer dan 5.000 jaar gecultiveerd door indianenstammen op de hoogvlaktes van de Andes in Bolivië en Peru. Wij eten vooral de zaadjes van deze plant, maar de blaadjes kan u eigenlijk ook opeten (zoals spinazie). Als u die hier ooit eens vindt, die blaadjes, want ik ben ze hier nog nooit tegengekomen.


Maar wat ik u vooral wil vertellen is dat Quinoa een ontzettend voedzaam voedingsmiddel is. Het is rijk aan proteïnen, rijker dan gewoon graan, en haar voedingswaarde zou zelfs vergelijkbaar zijn met deze van moedermelk. Quinoa is een grote bron van mineralen zoals calcium, ijzer, fosfor en magnesium.
Vooral voor mensen die weinig of geen vlees eten is Quinoa een waardevolle vervanger omwille van het hoge ijzergehalte van de plant (enkel de Amaranth doet het nog beter).



Hoe maakt u het nu?
U zal meestal (kijk op de verpakking) de Quinoa eerst moeten wassen/spoelen. Er zit van nature een buitenste laagje aan dat de plant beschermt tegen insecten (Saponine) maar wat zeer bitter kan smaken. Quinoa neemt ongeveer driemaal zijn gewicht aan water op. Dus voor bijvoorbeeld een halve tas quinoa neem ik toch ongeveer 2 tassen water. Voordeel is dat het geen lange kooktijd heeft, ongeveer 12-15 minuten.


Wat kan u er mee maken?
Ik hou van Quinoa in een lekkere dikke groentesoep. Omwille van de hoge voedingswaarde van quinoa kan zo'n soep gerust uw maaltijd zijn. Ik heb geen vast recept voor die soep. Het hangt af van de overschotten groenten in de frigo, maar tomaten doe ik er altijd bij. En in echte wintertijd ook nog wat pompoen. Het lekkere is dat de quinoa dan echt de smaak van je soep opneemt en dat smaakt heerlijk.
Bijvoorbeeld:
bak in olijfolie wat ajuin, look en klein gesneden groenten (zoals wortelen, selder, prei en wat u nog allemaal in uw frigo vindt)
Dan voegt u de gepelde tomaten en gewassen quinoa toe en laat nog zo'n 15-20 minuutjes koken. Kruidt met bouillon, zout en peper, naar wens. En klaar.


Verder gebruiken wij Quinoa ook veel in maaltijden waar je normaal couscous of rijst bij zou serveren. Het internet staat vol met lekkere recepten


Of – goed begonnen, is half gewonnen- u eet gewoon een lekker kommetje Quinoa bij het begin van de dag. Dit gaat op dezelfde manier als u havermout zou klaarmaken. Kook de quinoa in water, melk, soya-melk, …( wat u zelf het lekkerst vindt). Voeg wat bosvruchten of bessen toe. En dan kan je eventueel nog wat siroop of bruine suiker toevoegen, als je het graag wat zoeter hebt.


Smakelijk allemaal!

6 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de ideetjes! Ik had lang geleden al eens een zakje gekocht en dat moet nu toch eindelijk eens opgegeten worden he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah ja!!! Ik hoop dat het je zal smaken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blij dat je me er eens aan herinnerd. Jaren geleden ooit gebruikt maar nu al een tijd niet meer, geen idee hoe het komt maar voor morgen staat quinoa op mijn boodschappenlijstje ;-)
    Fijne avond,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak het zoals couscous klaar in een tabouleh met kikkererwten, stukjes tomaat en courgette, en veel kruiden zoals koriander en munt. mmmmh

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmm, ja, zo kan dat echt smaken, he. Ik denk dat ik al weet wat ik straks meeneem uit de winkel!

      Verwijderen