maandag 29 juli 2013

Wat ruik ik hier in huis?


WASMIDDEL. Wanneer hier zelf wasmiddel wordt gemaakt ruikt het hele huis naar zeep. Zeg nu zelf, er zijn ergere geuren.  

Vroeger stond mijn hele schap boven de wasmachine vol met allerhande dozen, bussen en sprays. De ene beloofde nog een schonere was dan de andere en sommige hadden zelfs de toverformule ‘drie in één’. Tot ik zes jaar geleden kinderen kreeg en enkel nog wasmiddel van le chat
gebruikte. En de wasverzachter liet ik helemaal achterwege.

Vorig jaar kwam ik al surfend op het net een receptje tegen om zelf wasmiddel te maken.  En sindsdien komt hier geen gekocht wasmiddel meer binnen. Op het internet vind je recepten, filmpjes en blogpost genoeg over hoe je dit precies maakt. Recent verscheen er hierover nog een berichtje bij haar en ook in het boek groeten uit Transitië staat hier iets over geschreven. 

Als basisrecept gebruik is 5 liter water + 80 gram Marseillezeep vlokken (ik gebruik deze van BLAN). Er zijn verschillende manieren om dan te werk te gaan. Maar ik kook eerst ongeveer 1 liter water samen met de zeep in een hele grote kookpot. Als het bedoeld is voor de witte was doe ik er ook zo'n 80 gram soda vlokken bij. Als alles goed vermengd is doe ik er nog vier liter warm water bij. Daarna laat ik de hele kom een paar uur staan tot het is afgekoeld. Ik krijg dan een echte hele dikke pap die ik nog eens heel goed moet losroeren. En vervolgens giet ik alles in de lege flessen wasmiddel die ik heb bewaard. Hierbij doe ik ook nog enkele druppeltjes puur lavendel extract. 

Als wasverzachter gebruik ik gewoon een beetje azijn (blauwe hand) vermengd met enkele druppeltjes lavendel extract. 

En hoe zit het nu met mijn was?

- Krijg ik alle vlekken eruit?
Ja, ik merk eigenlijk amper verschil met vroeger. Ik was meestal op 40° en mijn was is even schoon. Echte vlekken was ik wel even voor met de hand.
- Hoe zit het met de geur (zonder wasverzachter)? 
Als je er geen lavendel bij doet is de was helemaal geurloos. Ik hou wel van lekkere geurtjes maar met die lavendel lukt dat prima.

- Hoe zit het met de geur met azijn als wasverzachter? 
Eens de was droog is riek je helemaal niets meer van de azijn

- Is de was zacht? 
Ik vind van wel. Maar ik gebuikte de laatste vier jaar al sowieso geen wasverzachter meer dus kan niet echt vergelijken. 

- En de wasmachine? 
Die stinkt ook helemaal niet. En één keer in de maand was ik op 90° met soda.

Eigenlijk kan ik gewoon geen redenen meer bedenken waarom je je wasmiddel niet zelf zou maken: het is beter voor het milieu, het is beter voor de huid, het is beter voor de portemonnee, je moet niet met grote pakken wasmiddel sleuren uit de supermarkt en het is leuk om te maken. Doen, zou ik zeggen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten