woensdag 10 oktober 2012

Smeer eens wat herfst op uw boterham !

Noten zijn super gezond. Maar dat wist u waarschijnlijk al. Ook walnoten!! Mensen zijn soms een beetje bang van walnoten omdat ze zo ontzettend calorierijk zijn. Dat klopt ook. Maar het zijn wel zeer goede vetten. Vetten waarvan blijkt dat ze de kans op kanker en hart/ en vaatziekten helpen te verkleinen. Walnoten zijn ook goed bij artrose, een te hoog cholesterolgehalte, staar, en ze helpen je bloedsuiker op peil te houden. En ten slotte, ook niet onbelangrijk,  ze zouden je hersenen gezond houden. Doordat ze zo calorierijk zijn heb je aan een handje vol walnoten per dag dan wel genoeg. 

Deze week kregen wij van oma en opa een grote hoeveelheid verse walnoten. Super lekker! 



Maar wat doe je met zo'n grote hoeveelheid noten? Veel eigenlijk. Je kan ze verwerken in gebak, in slaatjes, bij spaghetti.. Maar deze keer maakten we er broodbeleg van. Het werd een heel geslaagde pasta, waar ook de kinderen dol op zijn. 

Hoe ga je te werk?

  1. Zet u een beetje gemakkelijk aan tafel en maak u klaar voor een kwartiertje non-stop noten kraken (of ga naar de winkel en haal een zakje noten). Ik hield op met kraken toen ik een dikke 100 gram verzameld had. 
  2. Hierbij deed ik een handje rozijnen. Dat maakt het wat zoeter voor de kinderen. 
  3. En alles in de blender. Bij noten moet je lang genoeg mixen zodat de olie kan vrijkomen. Maar ik vond toch dat het wat droog bleef. Je zou hier dan nog wat olie, zoals notenolie, kunnen toevoegen. Maar ik had hier geen zin in want in noten zit al zoveel olie. Uiteindelijk probeerde ik het wat vloeibaarder te krijgen door gewoon wat water toe te voegen. En dat werkt dus ook.
En het resultaat is heel geslaagd en super lekker. 


Gewoon noten, in dit geval walnoten, rozijnen en een beetje water en je weet weer wat op je boterham te doen!!


4 opmerkingen:

  1. Hey, dat lijkt me lekker!!!! Beetje zoals pindakaas, volgens mij???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een beetje. Maar met toch wat minder vet. Want bij pindakaas van de winkel heb je nog extra olie en (palm)vet. Daardoor is die natuurlijk ook wel net iets makkelijker uit te smeren :)

      Verwijderen
  2. Ik hou van noten dus dit zal ik ook wel lusten.groetjes

    BeantwoordenVerwijderen