zondag 14 oktober 2012

To overlock or not?

Ik weet niet of veel mensen die naaien, thuis een overlock hebben? Ik heb daar echt lang over getwijfeld. In de naailes konden wij daar vrij gebruik van maken en ik vond dat toch wel een fantastisch machien. Maar om dat nu thuis te hebben, daar had ik toch mijn twijfels over. Echt nodig is het immers niet. Je kan de naden, zoom, enz .. ook wel zonder afwerken. De prijs deed mij toch ook wel extra twijfelen en tot slot, dat inrijgen. Dat leek me een echte nachtmerrie. Maar zie, na heel lang twijfelen, heb ik er mij toch eentje aangeschaft. Het werd een bernina 700D.

Maar mijn angst voor dat inrijgen was daarmee nog niet weg. Hoe begin je daar in godsnaam aan, de eerste keer? 



Met de handleiding erbij en verschillende keren herbeginnen is het mij dan toch min of meer gelukt. Maar die steek die was toch nog niet hoe het moest. Spanning aanpassen misschien? Drie uur en vele proeflapjes later ben ik gestopt bij een steek die ik min of meer in orde vind. 



En ben ik direct aan een kleedje voor de jongste dochter begonnen. Het werd een snel burda 3026 patroontje in een zacht ribfluweel. Die stof kocht ik ooit eens op de stoffenbeurs en is echt zalig.



De afwerking gebeurde met een zelfgemaakt knoopje achteraan en biais onderaan.  En natuurlijk werden de naden afgewerkt met de overlock. Dat is toch wel Luxe!




En nu nog een plaatsje vinden voor mijn nieuwe machine want met twee op een klein bureautje, dat werkt  niet echt makkelijk.

 


13 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad een dure machine, maar ik zou niet meer zonder de mijne kunnen! Dat inrijgen heb ik geleerd in de winkel zelf, waar gratis lessen inbegrepen waren - en een chance, anders had ik ook wel gesukkeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chapeau hoor! Het zou niets voor mij zijn om met zo'n masjien aan de slag te gaan. Ik heb er het geduld niet voor vrees ik. Alleen lezen over 'spanning aanpassen' en 'proeflapjes' en ik krijg al de kriebels ;-) Wat een PRACHT van een jurkje heb je gemaakt! Je dochtertje zal STRALEN!!!!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. superaankoop!!dit jurkje met de overlock is prima gelukt en zo mooi, ik hou van ribfluweel, zalig voor in de winter. Ik ben manlief al een hele tijd tips aan het geven want ik wil ook een overlock!groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou ook niet meer zonder mijn overlock kunnen...
    Leuk kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmm ben altijd jaloers maar voorlopig lukt het ook prima zonder en door dit berichtje twijfel ik weer ;-) Leuk kleedje in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi kleedje... veel plezier met je nieuwe overlock!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. knap kleedje heb je gemaakt... en met die overlock zal je vast nog veel meer moois kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga je volgen leuke blog... ben ook vegetarisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey, bedankt voor je commentaar op mijn post vandaag! Deed me goed om dat te lezen...
    De overlock....zalig machien! Ik heb een man die gek is op alle soorten machines...het was dan ook niet raar dat hij de bedrading gedaan heeft, mèt een filmpje op you tube als hulp en hij werkt tip top! En soms zegt hij "zijn die draden nog niet op???" Niks leukers dan zo'n vent in huis!
    Welkom bij "de bende van de overlock" ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen